Mi jelent a 360 fokos értékelés?
A hagyományos módszerekkel szemben, ahol teljesítményértékelések forrása egy személy volt (pl.: közvetlen felettes), a 360 fokos értékelésnél minden egyes értékelt munkatárs készségeinek feltérképezésébe több kollégát vonunk be, így az információ több forrásból is származhat, pl.: beosztottól, felettestől, munkatárstól és belső ügyféltől egyaránt. Az önértékelés szintén a folyamat részét képezi. Ezáltal egy holisztikus kép alakul ki a munkavállaló teljesítményéről.
Mire használjuk és hogyan?
Kompetenciákat mérünk vele, vagyis az adott munkakör/ pozíció sikeres betöltéséhez elengedhetetlen személyiségvonások összességét. A 360 fokos értékelés módszertana lehetővé teszi a szakmai és a vezetői kompetenciák feltárását, hogy segítsen a munkatársaknak megérteni erősségeiket és gyengeségeiket és támogatást nyújtson a szakmai fejlődésükhöz. Gyakoriak a számítógépes és web alapú válaszok, amelyeket egyéni jelentésekben, riportokban foglalnak össze. A módszer egyébként anonim, ez elősegíti, hogy használható, mérhető képet kapunk a szervezet potenciáljáról, illetve fejlesztéseinket, képzéseinket optimalizálhatjuk.
Mire nem ajánlott alkalmazni?
Értékelési célokra: Ha a munkavállalók a kapott visszajelzést kizárólag fejlesztési célokra használják, a visszajelzést "ajándékként" fogadják. Viszont ha a pl.: a bérek emelése, előléptetés, vagy esetleges elbocsátások függ tőle, a munkavállaló inkább agresszívebben reagálhat rá. További eredméne a kevésbé becsületes, pártatlan és tisztességes visszajelzést. A kutatások kimutatták, hogy ilyenkor egyes értékelők (akár 35%) megváltoztatják az értékeléseiket (Pfau, Kay, Nowak & Ghorpade, 1998).
1. ESETTANULMÁNY: A 360 FOKOS ÉRTÉKELÉS és a szervezeti igazságosság
FENNTARTHATÓSÁG: Azon szervezeti stratégiák alkalmazása, amelyek illeszkednek a szervezet szükségleteihez miközben védik és növelik azokat a humán erőforrásokat, amelyek a jövőben szükségesek lesznek.
KUTATÁS / RÉSZTVEVŐK:
- 400 fő, 4 nagyvállalattól, elektronikai ipar
KUTATÁS / MÓDSZERTAN:
- 360 fokos értékelés - 8 kérdés, 5 fokú skála
- Mooman 1990-es szervezeti igazságosság kérdőíve
EREDMÉNYEK ÉS KONKLÚZIÓ
A 360 fokos értékelés és visszajelzés befolyásolja a szervezeti igazságosság mindhárom dimenziójának észlelését és előrejelzi a vállalati fenntarthatóságot.
Pozitív hatásai vannak a szervezeti igazságosság dimenzióira, valamint ezáltal a szervezeti fenntarthatóságra is pozitív hatást gyakorol. Azok a szervezetek amelyek a 360 fokos értékelést alkalmazzák egy egészséges és igazságos munkahelyi kultúrát támogatnak.
A szervezeti igazságosság 3 dimenzióját különíthetjük el
1. Disztibutív igazságosság: Milyen mértékben osztja el a menedzser az alkalmazottak között a jutalmakat?
2. Procedurális igazságosság: A munkavállalók reakciója a konrét eljárások igazságosságára
3. Interakciós igazságosság: A kommunikáció igazságosságát jelenti
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. ESETTANULMÁNY: A 360 FOKOS ÉRTÉKELÉS , a célok kommunikálása
Ebben a felmérésben 59 menedzser vett részt. A felsővezetés személyes találkozókon belül világosította fel a résztvevőket, hogy mi a célja ennek a programnak, mire fogják az adatokat felhasználni.
KÖVETKEZTETÉS: Fontos, hogy hogyan kommunikáljuk az alkalmazottak felé ezt a komplex üzenetet. Erre a legalkalmasabb: helyi közvetlen vezetőtől szeretnék leginkább hallani, mivel ha bármilyen válzotás következik be a részlegen belül az rá is ugyanúgy hat, tehát „egy cipőben járnak” valamint a tendenciák azt mutatják, hogy általában a hierarchiában ő az a személy, akiben a legjobban bíznak.
TANULSÁGOK
- Fontos tájékoztatni a résztvevőket az értékelés céljáról
- Célhoz és szervezeti kultúrához illeszkedő eszköz kiválasztása
- Jó időzítés – legyen idő rá, ne terheljék túl a dolgozókat
- Az értékelt teljesítményéről reális képet adó értékelők kiválasztása
- Személyes találkozók során informálni a résztvevőket minden olyan információval ami a programmal kapcsolatos, mivel itt a felmerült kérdéseket is meg tudják beszélni
- Olyan támogatást biztosítani az értékelésben résztvevőknek, amely során megértik azt, hogy mire használják az adatokat és jelentést adhatnak ennek, megválaszthatják a cselekvéseiket és ezek által tanulhatnak belőle
- Felismerni, hogy időbe telik az, hogy a részvevők saját következtetéseket vonjanak le a 360 fokos visszajelzés programjáról és ezt szervezeti szinten támogatni kell.
TIPPEK, JAVASLATOK:
- A felhasználási és célbeli különbségek azonosítása
- Tájékoztatás; a cél és a folyamat pontos bemutatása
- Pilot vizsgálat: 30-50 fős csoporttal, még a vállalati szintű értékelés végrehajtása előtt. Segít a technika és az eszközök rejtett hátrányainak finomításában és azonosításában.
- Időt kell hagyni mielőtt bármi lépést tennénk, hogy az emberek megismerkedhessenek a folyamattal és megbarátkozzanak a visszajelzéssel.
- Megfelelő értékelők kiválasztása: Az értékelt munkavállalók rendszeres kapcsolatban legyenek az értékelőkkel és pontos visszajelzést nyújtsanak a teljesítményről
- Kicsi, de releváns értékelő csoportok használata: Minden alkalmazottnak, beleértve a vezetőket is, több értékelést is végre kellhet hajtania.
- A besorolási skála figyelembevétele és közlése: Általában a 7 fokú Likert skála hatékonyabb, mint egy 5 fokos, mert lehetővé teszi a pontszámok nagyobb differenciálását. Világos legyen, hogy mit jelentenek az egyes skálák, és hogyan kell a teljesítményszinteket értékelni.
- Rövid felmérés: max 15-perc, kb. 45-55, tömör kérdés ajánlott. Ha hosszabb, akkor az értékelők elfáradnak, ami több "jó" vagy "átlagos" értékelést eredményez.
- Testreszabott felmérés: A szervezethez illő egyéni és cél-specifikus legyen
- Pontszám megállapítása kérdésenként: Több kérdést határoz meg egy adott kategóriában vagy csoportban pl.: "kommunikáció" komponensei: verbális, írásos.
- Integrálás képzési és fejlesztési folyamatokkal
- Beillesztés a szervezeti kultúrába: Segít az alkalmazottaknak hozzászokni a technikához, és megszüntetni a bizonytalanságot, a félelmet és az ellenállást, ezáltal növelve a bizalmat
- Érdemes kijelölni egy „felelőst”, akihez fordulhatnak az érintettek az értékelés készhezvétele után, lásd: "SARAH" jelenség:
- Shock/Sokk ("Micsoda? Ezt nem mondhatják komolyan!")
- Angry/Düh ("Hogy mondhatják ezt? Ez nem igaz!")
- Refuse/Tagadás ("Én nem ilyen vagyok. Talán magába kellene néznie...")
- Acceptance/Elfogadás ("Hát, ha így gondolják. Az ő szemszögükből nézve lehet benne valami")
- How to/Mit kezdjek ezzel? ("Tudom, hogy el szoktam követni ezt a hibát, de mit tudok tenni ellene?")
- Motivációs felméréssel feltárható. ha motiválatlanság áll a rossz teljesítmény mögött
- + A személyes beszélgetés fontos, és általában az értékelést követően vezető és beosztott között szokott megtörténni. Célszerű a vezetőt felkészíteni előtte, hasznos lehet, ha ismeri értékeltje személyiségprofilját, ez segíthet, hogy hogyan tudja a leghatékonyabban kommunikálni felé észrevételeit, értékelését.
A fenti pontok alapján elkészített 360 fokos értékelés és visszajelzés elősegítheti, hogy igazságosnak érezzék az értékelést, és ez a munkavállaló viselkedésében pozitív kimeneteleket eredményezhet, melyekből a szervezet profitál.
- Nyitottság
- Bizalom
- Elégedettség
- Elköteleződés
- Jóllét, stressz hiánya
- Teljesítmény növekedése
- Hiányzás és felmondás csökkenése
Amennyiben Cikkünk felkeltette érdeklődését és szívesen értékelné csapatát egy jól működő, profi, on-line 360 fokos eszközzel, akkor jelentkezzen a HILL International által menedzselt szolgáltatásra: https://hill.hu/360-fokos-ertekeles/