360º

A 360 Fokos értékelés

Mi jelent a 360 fokos értékelés?

A hagyományos módszerekkel szemben, ahol teljesítményértékelések forrása egy személy volt (pl.: közvetlen felettes), a 360 fokos értékelésnél minden egyes értékelt munkatárs készségeinek feltérképezésébe több kollégát vonunk be, így az információ több forrásból is származhat, pl.: beosztottól, felettestől, munkatárstól és belső ügyféltől egyaránt. Az önértékelés szintén a folyamat részét képezi. Ezáltal egy holisztikus kép alakul ki a munkavállaló teljesítményéről.

 

Mire használjuk és hogyan?

Kompetenciákat mérünk vele, vagyis az adott munkakör/ pozíció sikeres betöltéséhez elengedhetetlen személyiségvonások összességét. A 360 fokos értékelés módszertana lehetővé teszi a szakmai és a vezetői kompetenciák feltárását, hogy segítsen a    munkatársaknak megérteni erősségeiket és gyengeségeiket és támogatást nyújtson a szakmai fejlődésükhöz. Gyakoriak  a számítógépes  és  web alapú   válaszok,   amelyeket   egyéni jelentésekben, riportokban foglalnak össze. A módszer egyébként anonim, ez elősegíti,  hogy használható,  mérhető képet kapunk a szervezet potenciáljáról, illetve fejlesztéseinket, képzéseinket optimalizálhatjuk.

 

Mire nem ajánlott alkalmazni?

Értékelési célokra: Ha a munkavállalók a kapott visszajelzést kizárólag fejlesztési célokra használják, a visszajelzést "ajándékként" fogadják. Viszont ha a pl.: a bérek emelése, előléptetés, vagy esetleges elbocsátások függ tőle, a munkavállaló inkább agresszívebben reagálhat rá. További eredméne a kevésbé becsületes, pártatlan és tisztességes visszajelzést. A kutatások kimutatták, hogy ilyenkor egyes értékelők (akár 35%) megváltoztatják az értékeléseiket (Pfau, Kay, Nowak & Ghorpade, 1998).

 

1. ESETTANULMÁNY:  A 360 FOKOS ÉRTÉKELÉS és a szervezeti igazságosság

FENNTARTHATÓSÁG: Azon szervezeti stratégiák alkalmazása, amelyek illeszkednek a szervezet szükségleteihez miközben védik és növelik azokat a humán erőforrásokat, amelyek a jövőben szükségesek lesznek.

KUTATÁS / RÉSZTVEVŐK:

  •  400 fő, 4 nagyvállalattól, elektronikai ipar

 

KUTATÁS / MÓDSZERTAN:

  • 360 fokos értékelés - 8 kérdés, 5 fokú skála
  • Mooman 1990-es szervezeti igazságosság kérdőíve

 

EREDMÉNYEK ÉS KONKLÚZIÓ

A  360  fokos  értékelés  és  visszajelzés befolyásolja a szervezeti igazságosság mindhárom dimenziójának észlelését és előrejelzi a vállalati fenntarthatóságot.

Pozitív hatásai vannak a szervezeti igazságosság dimenzióira, valamint ezáltal a szervezeti fenntarthatóságra is pozitív hatást gyakorol. Azok a szervezetek amelyek a 360 fokos értékelést alkalmazzák egy egészséges és igazságos munkahelyi kultúrát támogatnak.

A szervezeti igazságosság 3 dimenzióját különíthetjük el

1. Disztibutív igazságosság: Milyen mértékben osztja el a menedzser az alkalmazottak között a jutalmakat?

2. Procedurális igazságosság: A munkavállalók reakciója a konrét eljárások igazságosságára

3. Interakciós igazságosság: A kommunikáció igazságosságát jelenti

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. ESETTANULMÁNY:  A 360 FOKOS ÉRTÉKELÉS , a célok kommunikálása

 

Ebben a felmérésben 59 menedzser vett részt. A felsővezetés személyes találkozókon belül világosította fel a résztvevőket, hogy mi a célja ennek a programnak, mire fogják az adatokat felhasználni.

 

KÖVETKEZTETÉS: Fontos, hogy hogyan kommunikáljuk az alkalmazottak felé ezt a komplex üzenetet. Erre a legalkalmasabb: helyi közvetlen vezetőtől szeretnék leginkább hallani, mivel ha bármilyen válzotás következik be a részlegen belül az rá is ugyanúgy hat, tehát „egy cipőben járnak” valamint a tendenciák azt mutatják, hogy általában a hierarchiában ő az a személy, akiben a legjobban bíznak.

 

TANULSÁGOK

  • Fontos tájékoztatni a résztvevőket az értékelés céljáról
  • Célhoz és szervezeti kultúrához illeszkedő eszköz kiválasztása
  • Jó időzítés – legyen idő rá, ne terheljék túl a dolgozókat
  • Az értékelt teljesítményéről reális képet adó értékelők kiválasztása
  • Személyes találkozók során informálni a résztvevőket minden olyan információval ami a programmal kapcsolatos, mivel itt a felmerült kérdéseket is meg tudják beszélni
  • Olyan támogatást biztosítani az értékelésben résztvevőknek, amely során megértik azt, hogy mire használják az adatokat és jelentést adhatnak ennek, megválaszthatják a cselekvéseiket és ezek által tanulhatnak belőle
  • Felismerni, hogy időbe telik az, hogy a részvevők saját következtetéseket vonjanak le a 360 fokos visszajelzés programjáról és ezt szervezeti szinten támogatni kell.

 

TIPPEK, JAVASLATOK:

  • A felhasználási és célbeli különbségek azonosítása
  • Tájékoztatás; a cél és a folyamat pontos bemutatása
  • Pilot vizsgálat: 30-50 fős csoporttal, még a vállalati szintű értékelés végrehajtása előtt. Segít a technika és az eszközök rejtett hátrányainak finomításában és azonosításában.
  • Időt kell hagyni mielőtt bármi lépést tennénk, hogy az emberek megismerkedhessenek a folyamattal és megbarátkozzanak a visszajelzéssel.
  • Megfelelő értékelők kiválasztása: Az értékelt munkavállalók rendszeres kapcsolatban legyenek az értékelőkkel és pontos visszajelzést nyújtsanak a teljesítményről
  • Kicsi, de releváns értékelő csoportok használata: Minden alkalmazottnak, beleértve a vezetőket is, több értékelést is végre kellhet hajtania.
  • A besorolási skála figyelembevétele és közlése: Általában a 7 fokú Likert skála hatékonyabb, mint egy 5 fokos, mert lehetővé teszi a pontszámok nagyobb differenciálását. Világos legyen, hogy mit jelentenek az egyes skálák, és hogyan kell a teljesítményszinteket értékelni.
  • Rövid felmérés: max 15-perc, kb. 45-55, tömör kérdés ajánlott. Ha hosszabb, akkor az értékelők elfáradnak, ami több "jó" vagy "átlagos" értékelést eredményez.
  • Testreszabott felmérés: A szervezethez illő egyéni és cél-specifikus legyen
  • Pontszám megállapítása kérdésenként: Több kérdést határoz meg egy adott kategóriában vagy csoportban pl.: "kommunikáció" komponensei: verbális, írásos.
  • Integrálás képzési és fejlesztési folyamatokkal
  • Beillesztés a szervezeti kultúrába: Segít az alkalmazottaknak hozzászokni a technikához, és megszüntetni a bizonytalanságot, a félelmet és az ellenállást, ezáltal növelve a bizalmat
  • Érdemes kijelölni egy „felelőst”, akihez fordulhatnak az érintettek az értékelés készhezvétele után, lásd: "SARAH" jelenség:
    • Shock/Sokk ("Micsoda? Ezt nem mondhatják komolyan!")
    • Angry/Düh ("Hogy mondhatják ezt? Ez nem igaz!")
    • Refuse/Tagadás ("Én nem ilyen vagyok. Talán magába kellene néznie...")
    • Acceptance/Elfogadás ("Hát, ha így gondolják. Az ő szemszögükből nézve lehet benne valami")
    • How to/Mit kezdjek ezzel? ("Tudom, hogy el szoktam követni ezt a hibát, de mit tudok tenni ellene?")
  • Motivációs felméréssel feltárható. ha motiválatlanság áll a rossz teljesítmény mögött
  • + A személyes beszélgetés fontos, és általában az értékelést követően vezető és beosztott között szokott megtörténni. Célszerű a vezetőt felkészíteni előtte, hasznos lehet, ha ismeri értékeltje személyiségprofilját, ez segíthet, hogy hogyan tudja a leghatékonyabban kommunikálni felé észrevételeit, értékelését.

A fenti pontok alapján elkészített 360 fokos értékelés és visszajelzés elősegítheti, hogy igazságosnak érezzék az értékelést, és ez a munkavállaló viselkedésében pozitív kimeneteleket eredményezhet, melyekből a szervezet profitál.

  • Nyitottság
  • Bizalom
  • Elégedettség
  • Elköteleződés
  • Jóllét, stressz hiánya
  • Teljesítmény növekedése
  • Hiányzás és felmondás csökkenése

 

Amennyiben Cikkünk felkeltette érdeklődését és szívesen értékelné csapatát egy jól működő, profi, on-line 360 fokos eszközzel, akkor jelentkezzen a HILL International által menedzselt szolgáltatásra: https://hill.hu/360-fokos-ertekeles/